(0)

Privacyverklaring

Selecteer Regio

ABVV Senioren ontvangen Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A)

Een vurig pleidooi voor toegankelijk en betaalbaar openbaar vervoer voor iedereen!Joris Vandenbroucke legt minister Weyts het vuur aan de schenen.


Toekomst van het openbaar vervoer verzekeren?

De afschaffing van het openbaar vervoer voor 65-plussers was een belangrijk stokpaardje van de huidige regering. In de toekomst meer en beter openbaar vervoer.

We zijn nu 7 maanden verder. Vervoersmaatschappij De Lijn moet 18 miljoen euro besparen, waarvan 12 miljoen euro zal opgehoest worden door de meest kwetsbaren. 2/3 van de factuur komt terecht op de nek van diegenen die het meest afhankelijk zijn van het openbaar vervoer: jongeren, ouderen en lage inkomens! Er is weinig sprake van sociale correctie!!!

Daarenboven wordt er stevig geknipt in het aanbod. Minstens 1000 ritten zullen er verdwijnen in Vlaanderen.  De landelijke gebieden zijn het grootste slachtoffer. Gemeenten en OCMW’s moeten zelfs diensten overnemen. Alles valt op de schouders van vrijwilligers.

Het gratis openbaar vervoer voor 65-plussers behouden

65-plussers gebruiken 5 keer meer het openbaar vervoer dan de actieve bevolking. Het autobezit is in deze bevolkingsgroep ook veel lager.  De Lijn registreert 2 miljoen registraties per maand met het gratis abonnement. Dat zijn 24 miljoen registraties per jaar. Waarschijnlijk is dit zelfs een onderschatting, want sommige senioren weten niet hoe ze de MOBIB kaart moeten gebruiken

Uit een enquête van De Lijn blijkt bovendien dat maar 12.5 % van de 65-plussers bereid is om vanaf september 50 euro te betalen voor een jaarabonnement. Als 50 euro zo weinig is, waarom gaat De Lijn er dan vanuit dat niemand meer zal betalen?

Meer dan helft senioren moet met een gezinsinkomen van 1100 euro rondkomen. 50 euro voor een jaarabonnement is voor veel 65-plussers een grote hap uit het budget. Het bepaalt of men kan rondkomen of niet. Senioren zullen bijgevolg tickets kopen rechtstreeks bij de chauffeur of in de Lijnshop en dat wordt een kostelijke grap. Je betaalt voortaan namelijk 3 euro per uur! Ter vergelijking: de metro in Parijs kost je 1.07 euro voor 1 u 30min.

Openbaar vervoer op andere manier organiseren? Meer en beter? Wegwerken van files? Ja, graag. Maar niet op deze manier. Ecologisch en economisch is dit beleid rampzalig. Het autoverkeer blijft aangroeien. Files worden langer en mensen kunnen niet langer deelnemen aan het maatschappelijk leven. Laten we zeker ook niet de economische meerwaarde van senioren vergeten, een dagje zee of een terrasje in de stad zal binnenkort niet meer waar zijn. De afschaffing van het gratis openbaar vervoer heeft een hoge kostprijs.

Een liberalisering in het vooruitzicht?

Binnenkort loopt contract met De Lijn af. Welke richting de regering wil uitgaan is onduidelijk.  De Vlaamse regering heeft volgens Joris Vandenbroucke drie opties: een volledige liberalisering  zoals in de UK: oude treinen en dure tickets, exclusieve rechten aan operator met randvoorwaarden of  de overheid zelf . ABVV Senioren verzetten zich samen met Joris Vandenbroucke tegen een verder liberalisering van het openbaar vervoer!

Terug Top

Deze internetsite maakt gebruik van cookies. Dit doen we om uw surfervaring op deze website beter te maken.
U kunt ten alle tijde deze cookies weigeren of verwijderen door de instellingen in uw browser aan te passen.
Meer informatie hierover vindt u op https://www.aboutcookies.org/

Als u gewoon verder surft, geeft u toestemming om deze cookies te gebruiken.